Hemşin Bölgesi’nde Oynanan Horonlar
Çinçiva Rizesi Horonu
Türkü, Çinçiva ( Senyuva – Çamlıhemsin’e baglı bir köy) Horonunun forası dısında
fakat horonun kendi içinde varolan bir kaide üzerine söylenmistir. Son zamanlarda
Çinçiva Rizesi Horonunun fora bölümü yerine bu kaide üzerine türkü söylendigi
dikkat çekmektedir. Kafiye düzeni;
…………a
…………b
…………c
…………b seklindedir.
“Çinçi” Kırgızcada “inci” demektir. “Va” köy ,yer anlamına gelmektedir. Çinçiva’ya bir
anlam biçersek güzel köy, inci gibi yer veya inci köyü dememiz mümkündür.(Arıcı, 2008)
Çinçiva Rizesi Horonu
Türkü, Çinçiva Rizesi Horonu fora dahilinde degildir. Kafiye düzeni;
…………a
…………b
…………c
…………b
…………d
…………e
…………f
…………e
seklindedir. Türküde geçen “mola” kelimesinin “ılık, az sıcak” gibi anlamları
mevcuttur.
Kaçkar Horonu
Türkü, Kaçkar Horonu forası dısında söylenmistir. Bölgede bilinen bir kaidedir.
Kafiye düzeni;
…………a
…………b
…………c
…………b
seklindedir. Bu dörtlük günümüzde horonların fora kaidelerinde ve foralar dısında
söylenen Hemsin kaidelerinde sıklıkla duyulan bir dörtlüktür.
Kaçkar Horonu
Türkü, Kaçkar Horonu fora kaidesi üzerine söylenmistir. Kafiye düzeni;
…………a
…………b
…………c
…………b
seklindedir. “Terevit ( Tirovit ) yaylası, Kırgız sözlügündeki “tire” ile “ovid” in
birlestirilmesiyle anlamlastırılan bir yayladır. Tire – ovid göge tırmanan “yüksek
yayla” anlamında kullanılmıstır.(Arıcı, 2008)
Kemer Horonu
Türkü, Kemer Horonu fora kaidesi üzerine söylenmistir. Türkünün tekrar eden “ah
oy oy” bölümleri çıkarıldıgında kafiye düzeninin;
…………a
…………b
…………c
…………b
seklinde oldugu görülmektedir. Bu horon son zamanlarda, özellikle genç kesim
tarafından “Liligum Horonu” olarakta ifade edilmektedir. Bunun sebebi türküdeki
“cananum” kelimesi yerine “liligum” ifadesinin de kullanılıyor olmasındandır.
Yörede “liligum” sözcügü “cananum” gibi sevgi ifadesini göstermek için kullanılan
bir sözcüktür.